Affaldssortering: hvordan er reglerne, og hvad betyder det for din virksomhed ?


Har i allerede implementeret de nye krav til sortering af affald for virksomheder? Bliv klogere på de nye regler og få tips til, hvordan de nemt implementeres i din virksomhed med dette opslag.

Fra 1. januar 2023 blev det et krav, at alle virksomheder skal sortere deres husholdningslignende affald på samme måde som private husholdninger. Formålet med affaldssortering for husholdningslignende affald er at sikre, at affaldet bliver behandlet miljømæssigt korrekt, og at ressourcerne så vidt muligt bliver genbrugt.

 


Miljøministeriets definition
Affald, som er frembragt af virksomheder og som i sammensætning svarer til affald fra private husholdninger. I praksis består det husholdningslignende erhvervsaffald primært af affald fra servicesektoren, men omfatter også fx affald fra kantiner og kontorer på industrivirksomheder.


 

Der skal sortes i disse fragmenter

  • Madaffald
  • Papir
  • Pap
  • Glas
  • Metal
  • Plast
  • Mad- og drikkekartoner
  • Farligt affald
  • Tekstilaffald
  • Restaffald

 

 

Visse kombinationer er tilladte
Normalt bør affaldet sorteres separat, hvilket indebærer, at der skal anvendes en affaldsspand til hver affaldstype, f.eks. én til madaffald og en anden til restaffald. Dog tillader de nye regler for husholdningslignende affald følgende kombinationer

  • Papir + pap

  • Metal + glas

  • Metal + plast

  • Plast + "mad- & drikkekartonaffald"

  • Metalaffald, plastaffald + "mad- & drikkekartonaffald"

Inden I går i gang, anbefales det altid at spørge jeres lokale affaldsindsamler. Dette giver jer mulighed for at vælge den mest hensigtsmæssige løsning, og det er muligt, at I kan opnå besparelser på budgettet ved at undlade sammenblandinger af affald eller ved at tage hensyn til andre faktorer, der kan gøre arbejdet lettere for jer.

Miljøstation i stål med 3 fraktioner, køb hos NOWAS.

Miljøstation med sortering i 3 fraktioner, købes hos NOWAS

 

Vigtige trin i processen

  1. Udvælg en medarbejder der er ansvarlig for affaldssortering
    Det nemmeste er at én person eller ét team håndterer affaldssorteringen i virksomheden.
     
  2. Skab overblik
    Hvilke typer affald håndterer virksomheden ? Sortér affald i de 10 fraktioner alt efter hvilke typer jeres virksomhed håndterer. Husk også særlige fraktioner som f.eks. flamingo.
     
  3. Find en affaldsindsamler
    Energistyrelsen har et register over godkendte affaldsindsamlere. Tjek om en virksomhed er godkendt til affaldsindsamling i Danmark, se link i bunden af denne artikel.
     
  4. Opsæt skraldespande til affaldssortering
    Følg reglerne for at kombinere visse affaldstyper, f.eks. [plast og metal] i samme spand eller [papir og pap]. Tal med jeres affaldsindsamler om mulighederne.
     
  5. Brug affaldspiktogrammerne
    Sæt piktogrammer på skraldespandene for at indikere affaldstyperne. Kravet gælder for indsamlingsmateriel, men det kan også være nyttigt på kontoret. Piktogrammer kan downloades gratis - se link i bunden af denne artikel.
     
  6. Informer alle medarbejdere om de nye ændringer
    Sørg for at alle i virksomheden er opmærksomme på hvordan de sorterer affald. Det kan være ved hjælp af plancher omkring affaldsstativerne eller på anden måde visuelle hjælpemidler der kan gøre det til nemt at finde ud af hvor affaldet skal afleveres. 

 

 


 

Har I produktionsaffald, skal I stadig sortere den del af jeres affald efter de krav, der har været gældende siden 2010.

 


 

Gør affaldssorteringen lettere med affaldssystemer fra NOWAS

Hos NOWAS A/S tilbyder vi smarte affaldssystemer, der gør håndteringen og sorteringen af jeres affald væsentligt lettere. Vores udvalg indebærer blandt andet farvede affaldsspande, så I let kan farveinddele affaldsstationen for en hurtigere og mere effektiv sortering. I kan også vælge imellem flere størrelser, så I har frihed til at udbygge dit affaldssystem på den måde, der giver bedst mening for jer.

 

Se flere miljøstationer
Yderligere links

Kilde: Dansk Erhverv